zondag 1 december 2013

Tren del Fin del Mundo

Deze zuidelijkste spoorlijn ter wereld begint ongeveer 8 km ten westen van Ushuaia en loopt vandaar langs de rivier de Pipo naar het nationale park van Vuurland. De spoorlijn is aanvankelijk aangelegd om materialen te vervoeren voor de bouw van een gevangenis in Ushuaia. De Argentijnse regering had besloten om op deze afgelegen plaats een strafkolonie te beginnen. 

Tegenwoordig is alleen het laatste deel van de spoorlijn in gebruik voor toeristische ritjes. Het ziet er een beetje uit als speelgoedtreintjes, maar de rit is wel erg mooi.

016 Tussenstop Tren del fin del Mundo

We werden voor onze excursie afgehaald bij ons vergane glorie hotel in Ushuaia. Zo'n typische excursiegids die zijn mond niet kan houden en vol zit met ingestudeerde grapjes zou de dag begeleiden. Bij het kopen van de tickets voor de trein moesten we ook kaartjes kopen voor het nationale park en die moesten contant worden afgerekend. We hadden de indruk dat de gids er niet slechter van werd.
Na het mooie weer in Buenos Aires was het wel even wennen aan het koele druilerige weer van deze ochtend. Na ongeveer 10 minuten maakte de trein een tussenstop bij het stationnetje La Macarena.

010 Tren del fin del MundoStationnetje La Macarena

Bij de tussenstop kon je een pad omhoog nemen en dan kwam je bij een kleine waterval, de Macarena waterval uit.

014 Tussenstop Tren del fin del MundoMacarena waterval

Mooier was het pad naar beneden naar de pipo. Daar is ook een reconstructie te zien van drie hutten en een kano zoals die werden gebruikt door de oorspronkelijke bewoners van het gebied.

019 Tussenstop Tren del fin del Mundo 008 Tussenstop Tren del fin del Mundo

Tijdens de rit was te zien dat er veel hout is gekapt ten behoeve van de aanleg van de spoorlijn en voor de gevangenis.

022 Tren del fin del Mundo

Bij het eindpunt moesten we even wachten op de gids met zijn busje.

026 Tren del fin del Mundo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten